Артем Трекке: " Попит на послуги практики WCC, безумовно, виріс"

Артем Трекке: " Попит на послуги практики WCC, безумовно, виріс"

Артем Трекке
«CREDENCE», старший партнер
Оксана Журба
«Юридична газета», редактор

Щоб задовольнити потреби клієнта у практиці WCC, недостатньо знати лише антикорупційне та кримінальне процесуальне законодавство. Старший партнер адвокатського об’єднання CREDENCE Артем ТРЕККЕ розповів, як він оцінює роботу антикорупційних органів та здійснення правосуддя у кримінальному судочинстві, чи відчуває тиск як адвокат.

— Артеме, як змінився попит на послуги практики White collar crime за останній рік? Ця практика дійсно є однією з найзатребуваніших на ринку України?

— Внаслідок змін у законодавчих та інституціональних процесах, активізації діяльності органів антикорупційного блоку за останній рік попит на послуги практики WCC, безумовно, виріс. Увага громадськості та правоохоронних органів наразі особливо прикута до всіх операцій, пов’язаних з державними активами, та всіх посадовців, які їх здійснюють. Усі масштабні проєкти, які відбуваються з залученням державних ресурсів, перевіряються на предмет наявності під час їх реалізації ознак корупційних схем. Правоохоронці зацікавлені в поповненні державного бюджету за рахунок коштів відшкодовування за злочини, завдані корупційними діяннями. Тому послуги у сфері WCC дійсно користуються великим попитом на ринку України.

— Які ключові вимоги клієнта WCC до свого адвоката?

— Беручи до уваги складність та специфічність справ практики WCC, вимоги клієнтів, відповідно, великі. У першу чергу це швидкість реагування, доступність 24/7, вміння знайти нестандартний, компромісний вихід з ситуації, комплексний підхід до вирішення проблеми. У цій практиці недостатньо знати лише антикорупційне, кримінальне процесуальне законодавство — необхідна наявність навичок та компетенцій у інших галузях, пов’язаних з нерухомістю, енергетикою, податками тощо. Безперечно, ключовими є і досвід у практиці WCC, безупинний аналіз судової практики та практики ЄСПЛ, актуалізація інструментарію надання правової допомоги відповідно до сучасних викликів. У процесі здійснення захисту в провадженнях, підслідних НАБУ, пріоритетною є також наявність практики роботи та комунікації з комісією з контролю над файлами Інтерполу, а також співпраці з європейськими колегами під час виконання запитів про міжнародну правову допомогу.

— Як оцінюєте ефективність роботи антикорупційних органів — НАБУ, САП? Як їх діяльність вплинула на інтенсивність практики WCC?

— Виходячи зі статистики, НАБУ та САП дійсно інтенсивно займаються розслідуванням справ практики WCC. Однак говорити про ефективність їх роботи та об’єктивність проваджень поки зарано. Це можливо лише за умови повної незалежності та аполітичності цих органів, а зараз більшість справ, які знаходяться у провадженні НАБУ та САП, характеризуються наявністю політичної складової, а також комерційного інтересу. Як наслідок, правоохоронці часто перевищують свої повноваження та допускають певні маніпуляції.

— Думки практикуючих адвокатів стосовно діяльності ВАКС різняться. Одні кажуть про успіх і безпрецедентний рівень компетентності та неупередженості при винесенні рішень, інші — що ВАКС — елемент системи так званої антикорупційної інфраструктури. Яка Ваша думка?

— Відверто кажучи, не можу дати однозначну відповідь. З одного боку, судді ВАКС демонструють професійність, компетентність та високий рівень наукових знань, що наглядно можна прослідкувати в судових рішеннях, які дійсно можна ставити як приклад правозастосовної практики. З іншого боку, прослідковується й двоякість позицій навіть тих самих суддів за однакових обставин у різних справах, що наштовхує на думку про відсутність їх повної незаангажованості та неупередженості. Особливо це стосується резонансних справ, рух яких активно висвітлюється у ЗМІ. Виникає питання, чи можна говорити про справедливий суд та змагальність процесу, якщо рішення у таких провадженнях приймаються під тиском громадських очікувань?

— Всі з нетерпінням чекають запуску БЕБ, проте порядок формування кадрового складу цього органу досить сумнівний. Чи може запуск Бюро привести до нового виплеску запитів клієнтів у практиці WCC?

— Запуск діяльності Бюро економічної безпеки викликає низку дискусій серед теоретиків та практиків. Мета запровадження БЕБ виправдана, однак сумнівність формування кадрового складу, зокрема, можлива наявність впливу політичного інтересу на відбір керівництва Бюро приводить до створення враження декларативності нововведень. Тому побоювання клієнтів небезпідставні, і збільшення кількості їх запитів після запуску БЕБ можливе. Однак хочеться вірити, що діяльність нового органу буде результативною, БЕБ не перетвориться на спеціалізований орган для здійснення тиску на бізнес.

— Як оцінюєте здійснення правосуддя у кримінальному судочинстві? Який його стан, основні виклики та перспективи?

— Однозначно певні покращення здійснення правосуддя у кримінальному судочинстві є. Разом з тим, актуальні законодавчі та інституціональні зміни мають свої переваги та одночасно породжують низку викликів. Наприклад, цифровізація кримінального процесу в Україні, запровадження eCase з одного боку допоможе спростити та прискорити провадження, зменшити кількість процесуальних зловживань, а з іншого — може створити низку інших проблем, пов’язаних з можливістю фальсифікації матеріалів, з забезпеченням інформаційної безпеки тощо. Однією з основних проблем кримінального процесу наразі є наявність колізій та прогалин у кримінальному процесуальному законодавстві, відсутність єдності розуміння волі законодавця, вираженої в нормах КПК, що призводить до відсутності однозначної судової практики, а часто й до порушення принципу правової визначеності.

— Чи спостерігаєте Ви тиск при здійсненні адвокатської діяльності? Які виклики для адвокатської спільноти сьогодні відчуваються найгостріше?

— Не скажу, що спостерігається тиск, але з певними перешкодами при здійсненні адвокатської діяльності стикаюся періодично. Це, зокрема, недопущення органом досудового розслідування адвоката в якості захисника до участі у кримінальному провадженні, низька ефективність такого інструменту, як адвокатський запит, відсутність можливості оскаржити низку дій та бездіяльність правоохоронців, обмеження прав адвокатів під час судового провадження тощо. Як наслідок, адвокат потрапляє у безвихідні ситуації та не може надати ефективну правову допомогу клієнту.

— Чи почувається бізнес більш захищеним у нашій країні, чи до цього ще далеко?

— Однозначно ні. Бізнес потерпає від незаконних дій та тиску з боку правоохоронців під час досудового розслідування. Ліквідація податкової міліції та запуск Бюро економічної безпеки спровокували шалену активність з боку фіскалів у всіх справах, як тих, що знаходяться у їх провадженні, так і нових. Така активність інколи доходить до прямого незаконного тиску на бізнес. Крім того, як я вже зазначав, існують ризики, пов’язані з запровадженням БЕБ, що може призвести до збільшення активних дій правоохоронців, зокрема, і стосовно суб’єктів, які займаються законною господарською діяльністю.

 https://yur-gazeta.com/interview/popit-na-poslugi-praktiki-wcc-bezumovno-viris.html