V. Farinnik: “The cost of mistakes can be much higher for the declarant than the services of a qualified lawyer”

V. Farinnik: “The cost of mistakes can be much higher for the declarant than the services of a qualified lawyer”

Постійні процеси реформування правоохоронних органів та практично безперервні зміни в законодавстві призводять до попиту на нові юридичні послуги. Звісно, за таких умов змінюється як судова, так і юридична практика. І на таку перебудову також потрібні час та відповідна кваліфікація правників. Керуючий партнер Адвокатського об’єднання CREDENCE, доктор юридичних наук, заслужений юрист України Василь ФАРИННИК в інтерв’ю «ЗіБ» розповів, з якими новими правовими питаннями стикаються адвокати компанії.
 
«Закон змінив підхід до визначення тих, хто вважається публічними діячами»
 
— Василю Івановичу, останні два роки народні депутати настільки захопилися реформами, що ледь не щомісяця видають нові акти, які суттєво змінюють правове регулювання різноманітних правовідносин. Чи вдається юристам «наздоганяти» наших законодавців? Які нові категорії справ з’являються в процесі спілкування з клієнтами останнім часом?
 
— Більшість нових звернень клієнтів пов’язана з декларуванням статків, набуттям певного статусу, фінансовим моніторингом з боку держави та аналогічними речами. Наприклад, у минулому році закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення» запровадив нововведення щодо фінансового моніторингу громадських діячів.
Зміни торкнулися визначення тих, хто належить до національних публічних діячів. Закон змінив підхід до визначення тих, хто вважається публічними діячами та на кого поширюються вимоги щодо здійснення фінансового моніторингу. Якщо раніше під такий моніторинг підпадали фізичні особи, які виконують або виконували згадані законом про фінмоніторинг функції протягом останніх 3 років, то зараз цей статус присвоюється довічно. Утім, поки що існує деяка невизначеність щодо тих, хто втратив статус публічних діячів у період дії колишнього закону — до 28.04.2020.
 
Наприклад, банки або інші установи можуть установлювати додаткові обмеження для таких осіб з посиланням на статус «національного громадського діяча». Але ми вважаємо, що такі дії потрібно оскаржувати в суді й розуміємо, як це робити.
 
— Недавно мав місце гучний скандал з високопоставленим чиновником з приводу декларування криптовалюти, коли данні в декларації не підтвердились після перевірки Національним агентством з питань запобігання корупції. Чи стикаються адвокати вашого АО з такими особливостями?
 
— Ми живемо в час глобальних змін. З’являються нові фінансові інструменти, цифрова валюта, і все це знаходить відображення в законодавстві. Ключове питання, яке буде виникати все частіше: як легалізувати криптовалюту. Уже з 1.12.2021 набувають чинності зміни до наказу НАЗК «Про затвердження форми декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Порядку заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» від 23.07.2021 №449/21. І це стосується саме внесення до декларації даних про віртуальні активи.
Декларантів зобов’яжуть фіксувати в декларації дані про постачальника послуг, пов’язаних з обігом криптовалюти, вид об’єкта, ідентифікатор у системі обігу віртуальних активів, кількість і вартість такої валюти та дату її набуття. Самостійно зробити це дуже непросто, але ми вже надаємо не лише комплексну консультацію з приводу декларування, а й допоможемо внести до реєстру всю необхідну інформацію з урахуванням останніх вимог законодавства. Адже ціна помилок може бути для декларанта значно вищою, ніж послуги кваліфікованого юриста.

— Так, декларування — це одвічний біль для чиновників та політиків. А як щодо суб’єктів підприємницької діяльності? Яких «сюрпризів» від держави чекати їм?

— Для них одним з актуальних питань, що невдовзі торкнеться багатьох бізнесменів, є подання оновлених відомостей про кінцевих бенефіціарних власників компанії та структуру власності. Це необхідно для забезпечення прозорості, розуміння всієї структури власності — починаючи від засновників зареєстрованої юрособи й закінчуючи кінцевим бенефіціаром. І кінцевий строк для подання таких відомостей невпинно наближається.
Водночас невиконання цього обов’язку у встановлений строк може стати доволі «дорогим задоволенням». Відповідно до ст.16611 Кодексу про адміністративні правопорушення в разі ігнорування вимоги та неподання оновленої інформації про кінцевого бенефіціара у строк до 10 жовтня цього року, штраф може становити від 17 тис. до 51 тис. грн. Подання оновлених відомостей про кінцевих бенефіціарів є не просто звичайною процедурою, а важливою складовою стратегії планування бізнесу. І до цього потрібно віднестися зі всією серйозністю та увагою. Тут також ми консультуємо щодо процедури подання цих відомостей та забезпечуємо супроводження процесу.

До речі, останнім часом виник відчутний запит на юридичний супровід також у зв’язку з уведенням Радою національної безпеки і оборони санкцій щодо контрабандистів та вжиттям безпрецедентних заходів, що були впроваджені в цій галузі. Відповідно поширеною стала практика відстоювання нашими юристами в митних та судових органах законності визначення митної вартості товару, задекларованого імпортерами.
 
«Десятки колишніх співробітників міліції захистили своє законне право на пенсійне забезпечення»

— З огляду на ваші відповіді можна дійти висновку, що нова влада привнесла й нові категорії справ, з якими доводиться наразі розбиратися правникам. Тобто традиційні юридичні послуги вже не на настільки актуальні?

— Так, нові напрямки додаються, але й старі нікуди не поділися. Наприклад, традиційно актуальним залишається питання щодо перерахунку пенсій відставників Міністерства внутрішніх справ. Тут ми накопичили хорошу практику. Механізми подібних перерахунків мають законодавчу базу. Він здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних надбавок, доплат, підвищень та премій у розмірах, установлених законодавством для поліцейських. Однак, якщо ще 4 роки тому позитивні судові рішення в цих категоріях справ були одиничними, то сьогодні склалася узвичаєна практика Верховного Суду, яка дозволяє пенсіонерам як отримати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення у відповідних правоохоронних органах, так і зобов᾽язати органи Пенсійного фонду провести перерахунок пенсій за вислугу років на підставі таких довідок. З нашою допомогою десятки колишніх працівників міліції захистили своє законне право на пенсійне забезпечення, вони отримують пенсію за вислугу років у підвищеному розмірі.

— Але ж захистити право в судовому порядку — це півсправи. Бо навіть наявність на руках остаточного судового рішення не гарантує його виконання. Адже ми постійно довідуємося, зокрема з рішень Європейського суду з прав людини, що для держави Україна чи не найбільшою проблемою вже тривалий час є саме невиконання остаточних судових рішень.

 — Дійсно, така проблема існує. Проте судовий супровід, у розумінні нашої компанії, закінчується лише тоді, коли клієнт починає отримувати належні йому виплати. Адже юстиція і справедливість — це синоніми. Тож не достатньо говорити про першу, не маючи на увазі другу. На жаль, у психології наших чиновників справедливість має дещо викривлене сприйняття: справедливим є лише те, що вигідно мені, органу, в якому працюю, державному бюджетові. Але ж, за Конституцією, Україна є соціальною та правовою державою. Тож усі державні органи мають працювати в інтересах кожної людини, на захист її прав. Так, ви праві, доводиться це пояснювати, переконувати в невідворотності виконання судового рішення, яке стало остаточним. Але це лише питання часу. І суми компенсацій, які доведеться виплатити з того ж держбюджету за тяганину. Між іншим, неухильне та швидке виконання рішень судів — це базис, на якому тримається європейська демократія. І якщо ми дійсно маємо на меті рухатися в бік європейських цінностей, то починати потрібно саме із цього базису.